A New Approach—People-centric Smart Cities 🏙✨

A New Approach—People-centric Smart Cities

The use of technology and big data to develop more effective, efficient and innovative ways of life for people working and living in a city is not a new concept.
Over the past decade, Smart Cities and their advancements have been introduced in manufacturing,
governance, healthcare, agriculture, energy, transportation, infrastructure, buildings and security.
With every new innovation, there are considerable benefits to the entire ecosystem of citizens,
consumers, service providers and the many other stakeholders involved.

Although these smart solutions are theoretically able to provide solutions for all societies,
the widespread adoption of such innovations may not be suitable for every country, industry or culture.

During the KMITL Innovation Expo 2024,  Mr. Boonchu Chansuwan, President of the Provincial Administrative Organization,Suphanburi Province
and Dr. Kanop Ketchart, Mayor of the Nakhorn Si Tammarat City Municipality, discussed the many advances they have accomplished
by changing the traditional smart city approach of introducing technology into the society to People-centric Smart Cities an engaging topic of conversation for all.

Success stories from Suphanburi and Nakhorn Si Tammarat were able to pinpoint that the one barrier to success for successful implementation,
is that many of the innovations are rather general in nature and are not developed for a specific grouping of people.
Therefore, a change of mindset and new approach to creating sustainable smart cities are needed.

With this new frame of mind, it has led to the creation of people-centric smart city development where local needs of the people, culture
and community are studied and matched with the appropriate innovations for long lasting adoption in each respective area.

For example, The Suphanburi My City and @Nakhoncity applications are developed on the LINE application platform to provide access to municipalities
and channels to file complaints or report issues to help alleviate the burden from the local government to the citizens.
Real-time surveillance and weather conditions are sent through news feeds in the apps
and queuing for municipalities can be effectively managed so that citizens can optimize their daily lives.

The economic benefits are vast as the provincial governments have been able to save millions of Baht to date.

Inspiring concepts from inspiring people. The future of People-centric Smart Cities is bright. To learn more about the innovations that are used in the Supanburi My City and @Nakhorncity Apps or to bring your smart city ideas to life, visit KRIS today!

เมืองอัจฉริยะแนวทางใหม่ มีผู้คนเป็นศูนย์กลาง

เมืองอัจฉริยะได้ถูกพัฒนาขึ้นจากการใช้เทคโนโลยีและข้อมูลขนาดใหญ่เพื่อคุณภาพชีวิตที่ดีของคนในเมือง
ทั้งในด้านการผลิต การกำกับดูแล การดูแลสุขภาพ เกษตรกรรม พลังงาน การขนส่ง โครงสร้างพื้นฐาน อาคาร
และการรักษาความปลอดภัย ด้วยนวัตกรรมใหม่ๆ ที่เกิดขึ้นได้สร้างประโยชน์อย่างมากต่อระบบนิเวศในการดำเนินชีวิตของประชาชน ผู้ให้บริการ ผู้รับบริการ และผู้มีส่วนได้ส่วนเสียที่เกี่ยวข้อง

เวทีเสวนาในงาน KMITL Innovation Expo 2024 ได้แลกเปลี่ยนแนวคิดประสบการณ์ในการสร้างเมืองอัจฉริยะ
โดย คุณบุญชู จันทร์สุวรรณ นายกองค์การบริหารส่วนจังหวัดสุพรรณบุรี
และ ดร.กณพ เกตุชาติ นายกเทศมนตรีนครนครศรีธรรมราช เวทีเสวนาได้กล่าวถึง
การสร้างเมืองอัจฉริยะ ที่ใช้เทคโนโลยีเป็นเครื่องมือในการบริหารจัดการ โดยมีผู้คนในเมืองเป็นศูนย์กลาง

การแบ่งปันเรื่องราวความสำเร็จในการสร้างเมืองอัจฉริยะ ของ อบจ.สุพรรณบุรี และเทศบาลเมืองนครศรีธรรมราช
ทำให้เห็นว่าอุปสรรคอย่างหนึ่ง คือ นวัตกรรมหลายอย่างมีลักษณะการใช้งานทั่วไปไม่ได้พัฒนาขึ้นเพื่อรองรับการใช้งานเฉพาะกลุ่ม
ดังนั้นจึงจำเป็นต้องเปลี่ยนกรอบแนวคิด สร้างแนวทางใหม่ในการพัฒนาเมืองอัจฉริยะที่ยั่งยืน

กรอบความคิดใหม่ของการสร้างเมืองอัจฉริยะนี้ คือ การพัฒนาเมืองที่ยึดผู้คนในเมืองเป็นศูนย์กลาง
โดยศึกษาความต้องการ  วัฒนธรรม ความเป็นอยู่ของชุมชนในท้องถิ่น
และเลือกจับคู่กับนวัตกรรมที่เหมาะสมเพื่อนำไปใช้ในแต่ละพื้นที่ให้เกิดประโยชน์ในระยะยาว

ยกตัวอย่าง การใช้แอปพลิเคชัน Suphanburi My City และ @Nakhoncity ซึ่งพัฒนาขึ้นเพื่อใช้งานบนแอปพลิเคชัน LINE เป็นช่องทางให้ประชาชนเข้าถึงบริการรัฐ
ร้องเรียนหรือแจ้งปัญหา ช่วยแบ่งเบาภาระงานของเจ้าหน้าที่ในการให้บริการกับประชาชน ใช้ในการเฝ้าระวังภัยแบบเรียลไทม์
รวมถึงแจ้งข้อมูลสภาพอากาศผ่านฟีดข่าวในแอป และสามารถจัดการคิวงานบริการประชาชนสำหรับเทศบาลได้อย่างมีประสิทธิภาพ

การขับเคลื่อนการพัฒนาเมืองอัจฉริยะนี้ จะสามารถช่วยเพิ่มประสิทธิภาพของการให้บริการและการบริหารจัดการเมือง
ของภาครัฐลดค่าใช้จ่ายและการใช้ทรัพยากรของเมือง เกิดประโยชน์ทางเศรษฐกิจอย่างมหาศาล


For more information or to become a researcher with KRIS, please contact us via the details below.

📍Please visit KRIS at: https://goo.gl/maps/aYViXBk5ZhNurU7S8
💻 Email: kris@kmitl.ac.th
💚LINE: @kris.kmitl
FB: KMITL Research and Innovation Services
IG: kris.kmitl

 

#KMITL #KRIS #PeopleCentric #SmartCities #SmartSolutions #Thailand #Suphanburi #Nakhorn Si Tammarat

Update : 19/03/2024